söndag 2 mars 2008

Oj vilken middag och VILKEN SÅS!!!!!

Då min bror avslöjat familjens hemliga klimprecept skall jag för att inte vara sämre ge er tips om en otroligt god middag på lamm. Såsen som jag håller på att röra ihop på bilden ovanför gör jag så här:
Jag tar och skivar en hel vitlök som jag steker tillsammans med 2 sardeller i 2 matskedar smör ungefär. När de stekt ihop sig så spär jag ut det med 1 deciliter vatten och mycket timjan. Jag häller sedan i mellan tummen och pekfingret ungefär 1 matsked soya.
Efter att ha rört om häller jag ner 1 burk creme fraiche och en nypa socker och rör om samt smakar av. Nu är såsen färdig, jag låter den bara stå en stund så att smakerna kan samsas ordentligt.
Lammkotletterna som jag lagt i marinad har tagits fram så att köttet får rumstemperatur. Till marinad har jag använt en bas på vanlig olja. De örter och kryddor jag använt är rosmarin, vitpeppar, salt, rödlök och vitlökspeppar. Då är det ju bara att ta så mycket man vill av det man tycker om, personligen tycker jag att rosmarin passar till lamm så det blir mycket sådant. 
Kotletterna steks i en del av marinaden som jag häller i pannan.
Klyftpotatisen steks i ugnen och jag använder resten av marinaden i långpannan + extra mycket rosmarin på potatisen.
Efter att ha svängt ihop en sallad så är det nu klart att äta, snabbt och gott. (Speciellt såsen)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Diskar och lagar mat som en hel hemmafru.. nu står nog tjejerna snart i kö! Kanske jag provar receptet, det ser gott ut.

Anonym sa...

Jisses, här halkar man efter i köket minsann! Det ser jättegott ut. Min specialitet nu för tiden är en halv grillad kyckling och fetaost. Behöver ej mixas på tallriken.

Anonym sa...

Mmmmm ser gott ut men lamm nej tack föredrar andra fyrbenta kreatur, fast man kan ju alltid stö på pärern och såsen ska man akta sej för det är den man blir tjock av har jag hört

Nils-Erik sa...

Lamm har ett dåligt rykte, om den är flådd på rätt sätt är den delikat. Låt gärna köttet ligga från till exempel fredag till söndag i marinaden så suger köttet i sig smakerna extra mycket.