lördag 1 september 2007

Det spökar






När jag klev in i lägenheten hörde jag ett knackande, jag såg om Morka var i närheten, men nej. Morka var inte inne och det var något som levde om i lägenheten. På darrande ben tog jag mej närmare ljudet, jag hade studsaren och 8 patroner med mej men det skulle inte föreslå långt mot en osalig ande som med sin dåliga andedräkt kan slänga mej in i väggen. Jag höjde studsaren, osäkrade och sprang med ett stridstjut, som hade gjort Sitting Bull imponerad, mot det spöklika.
En fågel satte nästan i halsen när jag stöp över tröskeln, slog en kullerbytta och landade mot väggen. Som tur var hade jag glömt att ladda studsaren.
Fågelstackarn flög mot fönstret och jag öppnade det. Fågeln flög så in i vardagsrummet där jag öppnade två fönster och balkongdörren. Det var ett fönster för litet öppnat för fågeln flög förstås in i ett stängt fönster där han fastnade bakom ett blomsterskydd. Jag fick även upp det fönstret och så till slut fick fågeln flyga tillbaka till friheten.
En frihet som jag misstänker att Morka hade berövat fågeln. Konstigt att Morka tar in fågeln och sedan ger sig ut igen, eller är det katters natur? En fråga till:
Vad är det för sorts fågel?

5 kommentarer:

Anonym sa...

En dront.

Nils-Erik sa...

Vad ni i Stockholm kan

Anonym sa...

Efter att ha rådfrågat boken Sveriges fåglar i färg tyder allt på att det kan vara en drillsnäppa.
Häckar på steniga stränder av insjöar, åar och älvar i hela landet.Lever främst på insekter, till stor del av mygg.

Nils-Erik sa...

Hela gräsmattan bakom huset var full av dessa fåglar i morse. Gissar att det snart är flyttdags.

Anonym sa...

Ja det är en flyttfågel, flyttar juli- september, så nu får de raska på. Hoppas att Morka inte decimerar antalet alltför mycket innan de hinner iväg...